X-up
Közepesen nehéz trükk.
Ugrás közben lehet ezt csinálni.
Tehát: levegőben el kell fordítanod a kormányt 180 fokot jobbra vagy balra
Wallride
Ennek a trükknek az a lényege hogy 1keréke ugrass a falnak!!!!!
Ha ez megvan akkor dolj előre és kész is!!!!
Wall tap
olyan ugraton csináld ami után fal jön!menj neki közepes sebességgel
az ugratonak,egy ujj a hátsófékkaron.amikoraz ugrato tetejénél vagy
bunny hoppozz ugy hogy 90 fokot elfordulsz és a hátsó féket behuzod,
eközben rányomod a falra a hátsó kereket a falra közbe kicsit vizszintes
fele fordulsz!ezutánugorj vissza a rámpára.
Trackstand
Egyhelyben egyensúlyozásNyereg, kormányt összefogod,
elülső kilépőn állva másik lábbal kereket hajtva egyensúlyozol,
a bicaj hátulját a nyeregnél fogva megemelheted, egy keréken egyensúlyozva.
Tailwhip Vázpörgetés
VázpörgetésHatásos trükk, veszély nélkül. Haladj lassú sebességgel
a kerékpáron állva! Jobb lábaddal támaszkodj meg a hátsó kilápőn
(pattogócsavaron), közben bal lábad az első kerék elé készíted, de a
váz jobb oldaláról! Kezed az első féken. Egy laza kormányfordítás balra
, behúzod az első féket, ezzel egyidejűleg bal láb az első fékre lép,
jobb lábbal közben a tehermentesített hátsó kereket erőteljesen
ellököd balra. A váz 360 fokot fordul, majd ezt követően jobb lábbal
megtámasztod az "érkező" vázat, bal lábbal a pedálra lépsz! Kiengeded
a féket, majd a jobb lábad is visszahelyezed a pedálra és elindulsz.
Tabletop
A Nehézségére nem tudok pontos leírást adni hiszen kinek milyen nehéz
kinek hogy jön majd mennyünk neki az ugratónak viszonylag nagy
sebességelmikor a levegőben vagyunk akkor az egyik lábunkat lábunkat kicsit
emeljük el a pedálról ezáltal ezálltal a bicó másikfele fölemelkedik hozzánk
a végén pedálra visszahelyezni lábat és megpróbálni landolni.
Superman
Ez a trükk nem kezdőknek való.Hajts rá egy magasabb ugratóra,
majd mikor a levegőben vagy,akkor told előre a bringád,úgy hogy
fogod egyik kezeddel a nyerget,a másikkal a kormányt.Majd húzd vissza magad alá.
Steer backwards Háttal tekerés
Állj háttal a bicajon, támaszkodj a kormányra mindkét kezeddel,
majd fokozatosan lépj egyik lábaddal a pedálra, hogy a kezdő
lendületed meglegyen. Ha már ezt az első pár métert végig tudtad
egyensúlyozni, jöhet a további tekerés, ameddig csak akarod. Ha már
nagyon megy, rá is ülhetsz háttal a kormányra, aztán el is engedheted,
hogy csak hátsóddal kormányozz.
Spin
1.Menj lassú tempóban a hátsó kilépőkön állva.
2.Amikor már elég lassan mész, fogj át bal kézzel a
jobb markolatra és a hátsó féket behúzva tedd le jobbra a kerót.
3.Most fordítsd be a kormányt kb 90 fokba balra(így a kormány vége
és a kezed az ülés fel néz) és lépj a jobb lábaddal a hátsó kerékre.
4.Kezd el hajtani lefelé,így megindul a bicikli körbe körbe.
5.Amikor meguntad a forgást fogj át jobb kézzel a jobb markolatra
és egy mozdulattal lépj rá a jobb pedálra és fogd meg bal kézzel a
bal markolatot.(egy iilyen lendületes körmozgás)
Tipp:a hajtáskor a súlyod a bal lábadon legyen és dőlj egy kicsit
hátra és fordítsd egy kicsit visszább a kormányt kb 80 fokra
Rodent
Ez egy kis alap flatland trükk, mindenki meg tudja csinálni...
1.Menj lassú tempóban jobb lábbal a bal hátsó kilépőn állva, bal
lábbal a bal első kilépőn állva.
2.Amikor már elég lassan mész húzd be az első féket és tedd le jobbra a kerót.
3.Most lépj át a bal lábaddal a bal pedálra, jobb kézzel fogd meg
az ülést és rántsd fel a biciklit, jobb lábbal lépj a pedálra és tekerj tovább.
Rock walk 180 Fokos fordulat
Egy szuper gyakorlat, amely több részből áll. Kezdjük az "igazi
ismertetésébel. Mi látható? Jön egy fickó veled szemben a BMX-en.
Tesz valami furcsa, nyakatekertnek tűnő, ámde könnyed mozdulatot,
és abban a pillanatban már csak a hátát látod. Az ellenkező irányba tart!
Hogy csinálta? Közepes sebességgel, félig felegyenesedett helyzetben haladva
húzd be az első féket és előredőléssel tehermentesítsd a hátsó kereket, ami á
ltal az megemelkedik! Ebben a helyzetben (pedálok vízszintes síkban)
megcsavarod a tested úgy, hogy a BMX 180 fokos fordulatot tesz az első kerék körül.
A testsúly a kezeken van fordulat közben, "mintegy" támaszkodsz a kormányon.
Amint a 180 fok megvan, kiengeded a féket és máris taposhatod a pedált!
Leírva nagyon egyszerű, nem? A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az első időben az a
180 fok csak 40-45 fokig sikerül. A mozgás összetett, ne ess kétségbe és ne hagyd abba!
A 90 fok elérése és biztos kivitelezése mérföldkő lesz a fejlődésedben.
Rengeteg gyakorlás után tudsz majd "átjutni" ezen az akadályon, de utána érezni fogod a mozgást.
A rock walknál sokkal nehezebb a "bátyja", a teljes fordulat.
Pegg hopp
Állj rá a hátsó kilépőkre,majd emeld fel az első kereket és
rugaszkodj el.
Peg manual (wheelie)
A legalapabb gurulós trükkök közé tartozik a peg manual
vagy peg wheelie, ami később sok trükkhöz szükséges lesz.
Gurulj közepes sebességgel, lábaid rakd át a hátsó kilépőkre.
Támaszkodj meg valamelyik talpaddal az egyik oldalon levő kilépőn,
és közben rántsd fel a kormányt. Másik lábad eközben a levegőben legyen,
ezzel irányítsd a tested, nehogy hátra vagy előre dőlj.
Ha hátrafelé dőlnél, a lábadat nyomd előre, ha előre dőlnél,
a lábadat nyomd hátra, közben a kormányt is tartani kell.
Pedal-flip
Ajánlott ehez egy sipcsontvédő (akár focis is) és egy nem kontrás bicó.
A trükk: kevésbé látványos de azért könnyű trükk!
Vízszintes pedálhelyzet majd a pedált hátra meglökni, ilyenkor a pedál megfordul
.Könnyű lenne de sajna az egyensúly!Szóval a kormányon kell támaszkodni!A jobbaknak
nem csak 180°-ba megy hanem 360°-ba is!
Több hétbe, hónapba telhet amíg rendesen menni fog.
Ha már jól megy, akkor megtanulhatod másik lábbal is irányítani,
vagy egy kézzel, esetleg két láb - egy kéz, stb.
Padka csúszás
ajánlatos egy lejtős betonpatkán kezdeni egy 4 lépcsős megteszi
gurulj rá közepes tempóba és tedd fel az elsődet a hátsót meg húzd
utána de csak úgy , hogy a peg érjen le .
One hand x-up
Emeld meg mindkét kezeddel a kormányt, a gyengébb kezeddel engedd el
és az erősebbik kezeddel forditsd magad felé úgy hogy kiforduljon 180°-ba.
One hand
Ráhajtasz az ugratóra és a levegőben kiteszed az egyik kezed
One foot
Ráhajtasz az ugratóra és a levegőben kiteszed az egyik lábad.
Old Skool Vázpöri
Haladjatok közepes sebességeél egyik lábadt átrakod a vázon mint egy
egylábas can can ál és leteszed a másikkal meg kirugod a vázat anélkül
hogy a egyszerre a földön két lábbal állnál a földön csinálsz egy
lábcsertét visszaugrasz a a pedálra.
Nose hop
Ez egy saját trükk ami nem is nehéz: emeljük fel a bringa
hátulját, ugy hogy előre dőlünk, és miközben nem nehezedünk a
pedálra nyomjuk előre a kormányt. Ha ez megvan húzzuk fel a bringa
első kerekét, és máris elemelkedtünk a talajtól!
No hand
levegőben engedd el a kormányt, közben dőlj előre kissé.
(részletesebben nem lehet, még mielött kérdeznéd.)
Healkicker
A kormány fölött kell a levegőben a két labunkat összeütni.
Handstand Kézállás
Remek egyensúlyérzéket és kitűnő fizikai állapotot feltételez ez az elem.
Ha már túl vagy az első ötven gyakorlaton, és már úgy érzed, hogy "no most!",
akkor adunk hozzá némi segítséget. Haladj közepes tempóban, kerékpárodon állva,
hagyd gurulni a BMX-ed! Csuklóidat fordítsd ki és így keress támasztó fogást a
hasizmodnak. Dőlj tovább előre, közben lábaid távolodjanak el a pedáltól.
(A féket ne használd közben, hátrányodra válik!) Kezeden támaszkodva nyújtsd ki
a tested a kerékpár felső síkjával párhuzamosan, lábak zárva tartandók az ülés
fölött legalább 20 cm-re! Egy rövid kitartás és kezdődhet az eredeti helyzet felvétele,
amit a leírtakkal fordított sorrendben kell elvégezni.
Grizzly air
tulajdon képpen egy egy lábas superman...
A Trükk ifejlesztője:Matt Berringert illeti meg.
Felhúzod a bicajt maagd alá egyik lábadat hátra nyújtod.
Front wheel hop
Nem kell már más, mint az első keréken állás felvett pozíciójában egyhén hajlított keze erőteljes nyújtásával
"pattogtatni" a kerékpárodat. (A kiválóan beállított első fék elengedhetetlen követelménye a sikeres gyakorlatnak!)
Az, hogy milyen látványosan és milyen hosszú ideig vagy képes egyfolytában végezni ezt a gyakorlatot,
az a jó egyensúlyérzékednek és a fék mellett elsődlegesen a fizikai erőnlétednek a kérdése. Megjegyzés:
az erősen felfújt első kerék nehezíti a gyakorlat kivitelezését.
Framestand
Először is győződj meg róla, hogy olyan bicajod van, aminek a felsőcsöve a nyereg alatt kettéágazik,
tehát a hátsó villa a nyereg elé nyúlik. Amennyiben ilyen, már kezdheted is a trükk gyakorlását.
Először tedd fel mindkét lábad erre a széles részre, majd egyenesedj fel a bringán, végül engedd
el a kormányt és állj fel teljesen. A váz oldalra billentésével elérheted, hogy a kormány is
elforduljon, ezt kitapasztalva pedig kanyarodni is képes leszel.
Framestand
Először is győződj meg róla, hogy olyan bicajod van, aminek a felsőcsöve a nyereg
alatt kettéágazik, tehát a hátsó villa a nyereg elé nyúlik. Amennyiben ilyen, már kezdheted
is a trükk gyakorlását. Először tedd fel mindkét lábad erre a széles részre, majd egyenesedj
fel a bringán, végül engedd el a kormányt és állj fel teljesen. A váz oldalra billentésével
elérheted, hogy a kormány is elforduljon, ezt kitapasztalva pedig kanyarodni is képes leszel.
Foot-jam nosepick
A sebesség nagyon fontos ennél a trükknél, mert az én tapasztalatom szerint sokkal
lassabban kell nekimenni, mint a többi liptrüknek.Amikor az ívhez érünk, elkezdünk
úgy pumpálni, hogy a bicikli eleje bebukjon és ezzel egy időben az egyik lábunkat
levesszük, amivel beblokkoljuk az első kereket. Fontos, hogy a lábunk jól hejezkedjen
el a villa és a kerék között. A testünk mindig dőljön az ív felé, mert ez segíti a
visszaugrást.Hasonló az elugrás, mint egy sima nospicknél, annyi külömbséggel, hogy
a támasztó lábunk nem a pedálon, hanem a keréken van. Előre dőlünk és az elöl levő
lábunkkal elrugjuk magunkat. Ha minden tuti, akkor a levegőben a lábunkat visszarakjuk
a pedálra. Kényelmesen és boldogan elgurulunk, mert ha minden igaz megtanultuk az
egyik legújabb liptrükköt. Ezek után nincs más dolgunk, csak egyre nagyobb ívekre,
később magasításra vagy falra csinálni...
Flipwhip
backflip to tailwhip.nem egyszerü trük.menj neki egy box jumpnak nagy sebbeségel.
rugaszkodj el a végén emeld fel a kormányt hogy sikerüjön a back flip.amikor a
bicigli feleted van akor emeld fel a ball lábad.és ajobbal lögd ell a bringád balra
ahogy egy tail whipet kell.és probálj meg megérkezni.nagyon nehéz.
Faiky
Ez egy közepesen nehéz mutatvány.Keressünk egy dombot vagy valamilyen emelkedőt.
Tekerjünk fel,majd mikor a tetején vagyunk,guruljunk vissza közben kicsit húzzuk
a féket.Mikor leértünk a domb végére egy mozdulattal húzzuk jobbra a kormányt,és forduljunk
meg 180 fokban.És guruljunk tovább.
Endo Első keréken állás
Látványos alapgyakorlatnak számít, több freestyle elem kiinduló eleme.
Megtanulását nem mellőzheti senki, aki komolyabb trükköt is szeretne
bemutatni. A rákészülés szakaszai a következők:
Kezdők számára a gyakorlat - főleg eleinte - nem veszélytelen! Félig felegyenesedett
helyzetben, lassú tempóban, hajts neki egy járdaszegélynek vagy autóguminak, mely nem
túl magas! (Esetleg tégla is megteszi.) Amint az első kerék érinti az akadályt,
nyomd előre jó erősen a kormányt! A pedálok vízszintes síkban vannak. Ugyanezzel
a mozdulattal húzd magad alá a BMX-ed úgy, hogy hátsó feled majdhogy érintse a
felemelkedett hátsó kereket! Sikerült? A helyzet az, hogy máris az első keréken állsz.
A két karod nyújtva tartsd a kerékpárt! Az igazi siker, több jó gyakorlat után,
ha úgy tudod felvenni a kerékpár eredeti helyzetét, hogy közben nem teszed le a lábad
a földre. És ha már ez is megy, próbáld ki a másik változatát is! Lassú tempó,
hirtelen első fék - súlybeosztásod az előbb leírtak szerint -, és ugyanezt a helyzetet
képes vagy felvenni és egy ideig tartani, mint az autóguminál (járdaszegélynél stb.)
. Ha kiválóan megy az egyensúlyi helyzet megtartása, átminősítheted a gyakorlatodat.
A terek, parkok freestyle-s társaságainak nagy vetélkedője, hogy ki tud többet ugrálni,
pattogni első keréken.
Ha már tényleg nagyon jól megy, kipróbálhatod a "láb nélküli" endo-t
. Csinálj egy endo-t, eközben ülj rá az ülésre és lábaidat emeld el a pedáloktól.
Tartsd meg magad így egy pár másodpercig, azután rakd vissza a lábaid a pedálra
, közben húzd be a hátsó féket, egy kicsit dőlj hátra, amíg a hátsó kerék leérkezik a
földre, majd előre és taposs bele!
Egykerekezés 1kézzel
egykeréken mész, és a gyengébbik kezeddel elengeded a kormányt,
miközden a másikkal kicsit elfordítod(a kormányt), hogy az egész
súlyt meg tudd tartani. tök1szerű
Egykerekezés
Ez minden egykerekes trükk alapja. Közepes sebességgel haladj nyeregben ülve!
Az egyik pedál lefele menetelekor rántsd fel az első kereket és dőlj (hajolj)
hátra, kezed a hátsó féken legyen, és ha úgy érzed hátrabillensz - ne a
leugrást válaszd -, azonnal húzd meg! Ez ismét egyensúlyi helyzetbe hoz.
Cowboy vadlovas
Ezt a trükköt főleg azok gyakorolják,akik rendelkeznek némi
technikai tudással(tapasztalattal).Keressünk egy ugratót,majd
hajtsunk fel rá,amikor a levegőbenvagyunk mindkét lábunkkal rúgjunk egyet
,úgy hogy a lábaink a bringa mellet vannak,és szinterepülünk.Majd tegyük
vissza lébunkat.owboy Vadlovas
Cancan
Közepes technikai felkészültséget igénylő gyakorlat. A gyakorlat rávezetés
a miami hopper-éhoz hasonló. Haladj lassú tempóban, a lábak a vízszintes síkban
levő pedálokon. Egy gyors mozdulattal elfordítod a kormányt majdnem 90 fokig,
ugyanakkor behúzod az első féket. A pedálokon támaszkodó lábakkal most ugorj
előre a keresztbe fordított első kerékre! Szabad kezed felemelésével nehezítheted
a saját, valamint a téged megítélők dolgát. A gyakorlat csak egy pillanatig tart,
utána ugrás vissza a két pedálra, egy gyors "fék ki", kormányt egyenesbe és taposs bele!
California trükk
Nem könnyű de meg lehet csinálni. Nagyon fontos hogy KÖZEPES sebességgel megyünk
lehetőleg nagy szabad terepen.Anélkül hogy fölemelnénk az első kereket hirtelen
elfodítjuk 90°-ba a kormányt a trükk időtartama csak tőled fűgg!Visszaérkezni csak
úgy lehet hogy visszafordítjuk a kormányt!
Én se csináltam sokszor de már párszol megcsináltam a trűkköt!
Sok sikert!
Búgó csiga
ez egy flatlandes trükk.Az egyik lábaddal a hátsó kilépőre,a másikkal az első
kilépőre.S eltolod magadtól a bringát.
Bunny hop x-up
olyan mint az x-up csak jó magasra ugrasz banny hop közben és
az ugrás csúcspontján csinálsz egy x-up ot(90,vagy 180 fokba elfordítod a kormányt)!
Jó gyakorlást!
Bunny hop Nyuszizás" vagy nyuszi ugrás
Azért, hogy egy padkán vagy bármilyen akadályon rendesen átjuthass,
nem árt megtanulni ezt az ugrást, mert bizony nincs mindig időd külön-külön
feltenni a padkára az első és a hátsó kerekedet. Első lépésben ugyanúgy
emeld meg az első kereked, mitha csak azt akarnád feljuttatni az akadályra,
majd mikor már elég magasan van a levegőbe ránts meg a korányt egyszerre
fölfelé és magad felé ezzel a mozdulattal el tudsz rugaszkodni a hátsó kerékről.
Persze először szintkülönbség nélkül, csak egy repedés vagy bot fötött gyakorolj.
Boomerang
Állj rá a hátsó kilépőre,majd fordítsd ki a kormányt és ugorj át az első kilépőre és
fordítsd vissza a kormányt
egyenes helyzetbe.Miután ezt megtetted ugorj vissza a hátsó kilépőre.
Bikeflip
Ehez a trük höz tudnod kell a tailwhippet!!!!
Menj nagy sebeséggel az ugratónak!!!Majd a levegőben
úgy kezd a trükköt hogy forditsd el az egész bringát(ugy hogy a bringa vizszintesen lenne mint ha el lenne fektetve) ,úgy hogy a job kezed (fogod a kormányt) lefelé van a bal pedig felfelé!!Amikor már el van fektetve a bringa (de nem vagy rajta)csinálsz 1 thailwhippet!!!Fontos mielött elkezdenéd a "thailwhippet engedd el a kormányt az egyik kezedde(mindig azzal a kezeddel tartod meg amelyik oldalon csinálod a bikeflippet!!
még egyszer:
1.levegőben "fektesd el" a bringát!
2.Ha bal oldalon csinálod akkor a job kezeddel engedd el a kormányt(ha a másik oldalon akkor ugyan ez fordítva)
3.csináld a thailwippet(de közben a bringa marad elfektetve)
4.ülj vissza és landolj!!
5.ez az alap szabáj:NE TÖRD ÖSSZE MAGAD!!!
A bringán a rotor ajánlott:-P!!!!!
Minden trükk gyakorlásnál a védő felszerelés ajánlott:-)!!!
Barspin Kormány pörgetés
Közepes sebességgel haladj, a térdeddel szórítsd össze az ülést és ránsd fel
a kormányt aztán az eggyik kezeddel erőteljesen pörgesd meg, majd a kormány
közepét kapd el.
Barhop Kormányraülés
Az elnevezés nem pontos fordítás, de mivel így ment át a szabadstílus kedvelőinek
szóhasználatába, mi is így közöljük. A végrehajtás módja a következő: Haladj közepes
tempóban, kezdetben mindenképpen egyenes terepen! Vízszintes a pedálsík.
Két kezedel erősen markolod a kormányt, a fékekkel ne foglalkozz! Páros
lábbal elrugaszkodsz és két kezed között előrelendíted magad. Fontos,
hogy a lábaid jól felhúzd, nehogy beleakadj a kormány merevítőcsövébe.
Amint átlendültél felette, lábad nyújtsd előre és ülj rá a
kormánymerevítőre. Ez elegendő az egyenes haladáshoz. Némi gyakorlat
után képes lehetsz arra is, hogy ebben a helyzetben irányítsd a bicajodat,
mégpedig kétféle módon: Elsőnek javaslom, hogy próbáld ki az egyensúlyi helyzeted
megváltoztatását. Jobbra-balra dőlve a kerékpár a kívánt irányba fordul el.
A második változata az irányításnak - de ezt már csak akkor próbáld,
ha a másikkal jól boldogulsz -, hogy lábaid mozgatásával kormányozol.
Hogy melyik lábaddal kezded és milyen intenzizású mozgást végezz, azt
gyakorlatban kell kiprópálni. Ugyanis ez mindenkinél egyedi, tekintve,
hogy más az ember, más a gép. A gykorlatot úgy teheted teljessé, ha a
legvégén mindkét kezeddel elengeded a kormányt, és így - megtartva egyensúlyi
helyzeted - hagyod, hadd bámuljanak a többiek. A visszaülés eredeti helyzetbe:
fordított sorrendben. Ezt megtanulni talán még nehezebb, fizikailag is nagyobb
terhelést kíván. Ezért nem árt, ha - főleg az első időben - leugrással fejezed
be a gyakorlatot.
|